Културните коридори на Югоизточна Европа

Наследство според типа / Християнски религиозен център

Национален парк „Гьореме” и скални обекти в Кападокия

Национален парк „Гьореме” и скални обекти в Кападокия

За обекта


Коридор: Диагонален път
Държава: Турция, Кападокия
Тип: Християнски религиозен център
Епоха: Средновековие
Тема:
Световно наследство: Културно и природно наследство
СредновековиеХристиянски религиозен центърКултурно и природно наследство

Долината Гьореме, намираща се сред грандиозен пейзаж, изцяло издялан от ерозията, е приютила множество светилища, които са уникално доказателство за силата на византийското изкуство и след иконоборческия период. Жилища, пещерни и подземни селища датиращи чак от IV век могат също да се открият тук.
 

ЮНЕСКО

Най-известната атракция в Кападокия не случайно е Музеят на открито - комплекс от най-малко десет скални църкви, построени от православни монаси между 900 и 1200 г. Изображенията в комплекса показват разцвета на т.нар. изкуство на Кападокия. По време на иконоборчеството много от фреските и рисунките са били повредени, с очите на образите изтрити от местното мюсюлманско население. Архитектурните елементи от византийско време като арки, колони и капители са интересни с това, че не са необходими в структурно отношение. Покрай малка скална кула се намира църквата Св. Базил, чийто вход е обсипан с ниши за малки гробове - често срещана особеност на кападокските църкви.
Църквата с ябълката е една от най-малките в региона, издълбана като гръцки кръст, с четири несиметрични колони поддържащи централен купол. Рисунки описват сцени от живота на светци, епископи и мъченици, а вдясно от олтара може да се види Последната вечеря с изображение на риба (буквите от гръцката дума формирали акростих „Иисус Христос, Син Божи, Спасител"). Името на църквата се смята, че произлиза от червеникавата сфера в лявата ръка на Архангел Михаил изобразен на купола на основната апсида.
Църквата „Св. Варвара" се състои от три апсиди, с грубо нарисувани геометрични фигури в охра, които се смятат, че имат символно значение.
Конструкцията на Змийската църква е сводеста, с нисък таван и дълъг кораб. Едната от фреските изобразява Св. Георги убивайки дракон, който наподобява змия.
До средата на 50-те години на XX век, Тъмната църква е била използвана като къща за гълъби. След 14 години реставрация, фреските изобразяващи сцени от Новия завет днес са най-добре запазените в цяла Кападокия и чудесен пример за изкуството от XI век. Поради факта, че светлина влиза само през изключително малък отвор, рисунките са запазили цветовете си през вековете.
В същата скала се намира и Църквата на сандала, чието име произлиза от два отпечатъка на пода в предверието й, на които в миналото дори е придавано религиозно значение.
Последната забележителност, която заслужава внимание в Музея на открито е Женския манастир или наречен още Момичешката кула – шест етажен манастир вграден в скалите със система от тунели, стълби и коридори. Около 300 монахини са обитавали манастира в древността.
На около 5 метра извън Музея се намира Църквата на катарамата, най-голямата скална църква в региона, която е дала подслон на най-богатата колекция от фрески в цяла Кападокия. От всички сцени от Библията, които може да се открият в долината, в тази църква те са изрисувани най-детайлно и с най-богати цветове. Църквата на катарамата е комплекс от четири камери: Старата църква, Новата църква, погребална част и Ниската църква.

Експертна мрежа



Документи